Meny:


Övningar mot dubbelhaka

Så hur blir man av med dubbelhakan med övningar

Dubbelhakor kan vara resultatet av många olika anledningar: övervikt, dålig hållning eller till och med ärftlighet. Dessa övningar kan faktiskt hjälpa dig.



Gapa och tryck
Gapa stort med munnen och tryck med underkäken framåt, därefter uppåt så att tänderna på underkäken når upptill överläppen. Gör detta 10 till 15 gånger och repetera tre till fyra gånger per dag. Sakta men säkert ska man öka antalet reps, översträng dock inte käken. När denna övningen är färdig ska man slå löst med handflatan under käken.


Använd dina handflator
Tryck med handflatorna mot panna i tio sekunder under tiden du trycker emot med huvudet och nacken. Man kommer känna att nacken och hakan stramar ihop sig. Gör även denna övning då du använder baksidan av handen och från sidorna genom att hålla handflatorna över öronen. Under tiden man äter lyft hakan upp och ner med både öppen och stängd mun under tiden du tuggar. Känn hur musklerna under hakan jobbar.

Använd en stol
Sätt dig på en stol med kroppen rakt uppsträckt, använd en stol utan armstöd och håll under stolen med dina händer på varsin sida. Tippa sakta huvudet och stäng munnen samtidigt som du trycker din haka mot bröstkorgen för att sedan försöka upp munnen så sakta och brett som möjligt. Slå med undersidan av handen mot undersidan av hakan under tiden man gör detta ska man sakta öka farten på slagen. Gör denna övning under ett par minuter två till tre gånger per dag.

Kindbenets muskler
Dessa övningar är till för att stimulera en muskelgrupp som kallas för platysma, dessa muskler är ansvariga för att trycka ner och upp kindbenet. Gapa stort med munnen, därefter ska man använda underläppen över dina tänder på underkäken. Rör dina käkar upp och ner under tiden du gör detta. Föreställ dig en grävskopa som gräver djupare och djuer ner i marken. Gör tio stycken reps av detta och gör detta två till tre gånger per dag.

Snabba resultat mot dubbelhaka
Det är viktigt att man följer dessa övningar noggrant, håller sig till en hälsosam kost och tränar upp sina ansiktsmuskler, redan efter en månad eller två så kommer man att se förbättringarna!